ATbar כנס גרוזני בצ'צ'ניה – הזרם הסלפי פרי באושים של האסלאם הסוני?
Loading Google Search

כנס גרוזני בצ'צ'ניה – הזרם הסלפי פרי באושים של האסלאם הסוני?

09/11/2016 | by ד"ר מיכאל ברק  
רמזן קדירוב

הזרם הסלפי באסלאם הסוני חווה בתקופה האחרונה טלטלה עזה המתבטאת בקריאת תיגר לא רק על תפישת עולמו אלא גם על עצם קיומו. ב- 27-25 באוגוסט התקיים כנס בינלאומי בגרוזני שבצ'צ'ניה בהשתתפותם של למעלה מ- 200 חכמי הלכה מוסלמים מובילים מזרמי מחשבה שונים באסלאם בחסותו של נשיא צ'צ'ניה, רמזן קדירוב (ראה תמונה), ובברכתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. המשתתפים עסקו בשאלה "מי הם אנשי הסונה?" וקבעו כי האסלאם הסוני האותנטי איננו דת לוחמנית המטיפה לאלימות אלא דת המתאפיינת בהכלה ובסובלנות כלפי "האחר". זאת בניגוד לפרשנותם המחמירה של ארגוני טרור סלפים-ג'האדיים, דוגמת אל-קאעדה ודאע"ש, המצדיקים שימוש באלימות נגד מוסלמים שאינם נחשבים לראייתם לסונים צרופים. על פניו, ניכר שהכנס נועד לערער את המצע האידיאולוגי המזין את כוחם של ארגוני הטרור הסלפים-הג'האדיים. אולם, בפועל הוא מגלם אמירה פוליטית ונוקבת נגד הזרם הסלפי בכללותו גם על גווניו הלא אלימים ובמיוחד זה הרווח בערב הסעודית על נשיאה באחראיות להקצנת המחשבה בקרב צעירים מוסלמים ולהתפשטות הטרור. ולראייה, לכנס לא הוזמן אף לא נציג סלפי אחד 

הדרה מכוונת זו עוררה זעם רב בקרב חסידי הזרם הסלפי ובמיוחד בקרב הממסד הדתי בסעודיה, אשר פרשו אותה כמתקפה רעיונית וכבגידה. היומון הלונדוני "ראי אל-יום" כתב כי הכנס ביטא צעד קולוסאלי שנועד לערער על האותוריטה הדתית של הממסד הדתי בסעודיה, לבודדו מהעולם האסלאמי ולהשריש את האידיאה כי הטרור הינו פרי תולדה של המחשבה הוהאבית (הזרם הסלפי הרווח בסעודיה).[1] הממסד הדתי הוהאבי  בתגובה השתמש ברטוריקה אפולוגטית כדי להגן על אמונתו והשתלח קשות במשתתפי הכנס. כך האשים אותם בחבירה לרוסיה, גדולת האויבות של האסלאם הסוני, בשעה שזו מפציצה ריכוזי אוכלוסייה סונית בסוריה.

הזרם הסלפי פרץ לתודעת העולם בעקבות פיגועי ה- 11 בספטמבר 2011 ומאז נקשר שמו בטרור ובאלימות. זאת בשל השתייכות מבצעיו לארגון אל-קאעדה, אשר נמנה על זרם המחשבה הסלפי הג'האדי. ארגון דאע"ש וארגוני טרור אסלאמיסטיים אחרים משתייכים גם הם לזרם רעיוני זה. שמה של ערב הסעודית נקשר אף הוא בטרור בשל טיפוח ומימון טרור של ארגונים סלפים ג'האדיים. תזכורת לכך ניתנה ביולי השנה עם פרסום דו"ח סודי מצד ארה"ב אודות מעורבותם של דרגי נמוכים בשלטונות הסעודיים בתמיכה ובמימון כמה ממבצעי הפיגועים.[2]

הזרם הסלפי איננו מונוליתי ומבחינה טיפולוגית, ניתן להצביע באופן גס על שלושה סוגי סלפיה. אילו חולקים אותה אמונה ואידיאולוגיה המתאפיינת בכמיהה אוטופית לשחזר את רוח האסלאם של האבות הקדמונים לאסלאם (סלף) בכל אספקט בחיים ולהחיל  את החוק האסלאמי (השריעה), אך נוקטים באסטרטגיות שונות לשם השגת המטרות: סלפיה פוריטנית, הרואה בפעילות הדעוה או התעמולה דרך עמותות צדקה, מוסדות דת וחינוך וכדומה ככלי לקידום מטרותיה; סלפיה פוליטית, המייחסת חשיבות להשתלבות במערכת הפוליטית ומוסדות המדינה מתוך מחשבה שתוכל לחוקק חוקים שיסיעו בקידום האג'נדה שלה. סלפיה ג'האדית,  המקדשת את השימוש באלימות המכונה על ידה ג'האד ככלי חיוני והכרחי בקידום השגת היעד. הזרם הסלפי בערב הסעודית נחשב לסוג נוסף בזרם הסלפי ומכונה, בפי מתנגדיו, כזרם הוהאבי על שם מייסדו מחמד עבד אל-והאב מהמאה ה- 18 לסה"נ. מאז ייסודה של הממלכה הסעודית בשנת 1932 ועד היום מהווה הזרם הסלפי את האידיאולוגיה הרשמית.

הכנס בצ'צ'ניה, נועד אם כן, לגבש חזית משותפת נגד המחשבה הקיצונית של ארגוני הטרור הסלפים-הג'האדיים. בין משתתפיו בלטו נציגי דת מוסלמים דוגמת מופתי מצרים, שוקי עלאם, המופתי לשעבר של מצרים, עלי ג'מעה, שיח' מוסד אל-אזהר, אחמד אל-טייב, יועצו של נשיא מצרים וחבר הועדה הדתית בפרלמנט המצרי, שיח' אסאמה אל-אזהרי, המופתי של דמשק, המופתי לשעבר של ירדן, עבד אל-כרים אל-ח'צ'ואנה,  השיח' עבד אל-פתאח אל-בזם, סיף אל-עצרי, חכם הלכה בולט מהאמירויות, סעיד פודה, חכם הלכה בולט מירדן, שיח'ים בכירים מהזרם הצופי (זרם מרכזי במיסטיקה האסלאמית) מרחבי העולם הערבי דוגמת השיח' עלי ג'פרי, שיח' צופי  בולט ממוצא תימני היושב באבו דאבי, מחמד אל-כתאני, ראש המסדר הצופי אל-כתאניה ממרוקו ואחרים.

כנס צ'צ'ניה

בסיום הכנס הצהיר אל-טייב, כי על הסונים האותנטיים נמנים מוסלמים המשתייכים לאסכולות התיאולוגיות באמונה האשעריה והמאתרידיה, לארבע האסכולות ההלכתיות (שאפעיה,  מאלכיה, חנפיה וחנבליה), ולצופיות, המתאפיינת לדבריו בדרך ארץ ומוסר. לדברי אל-טייב, לאורך כל ההיסטוריה נאלצו הסונים לעמוד על המשמר מפני סילופים ועיוותים של הדת מצד קבוצות רדיקליות ומיליטנטיות. הראשונה בהן הייתה קבוצת הח'וארג' (כינוי לכת מוסלמית קדומה מהמאה השמינית לסה"נ, שפרשה מהזרם המרכזי בסונה וקידשה את השימוש באלימות כלפי כל מוסלמי שלא הלם את תפישת עולמה, ומאז הפכה לשם גנאי עבור קבוצות דומות). וכיום אילו הם הסלפים התכפיריים (מי שמטיל דין כפירה על חברו) , עליהם נמנים ארגון דאעש. לדבריו, "הכנס נחשב לנקודת מפנה חשובה והכרחית לתיקון הסילוף המסוכן אשר נגרם כתוצאה מניסיונות חטיפת המונח הזה [הכוונה לסונה] מצד הקיצונים, ושימוש בלעדי לצרכיהם והוצאת מוסלמים מהאסלאם".[3]

בסוף הכנס הציע אל-טייב מתווה פעולה ללחימה נגד הקיצונים באסלאם (ראו תמונה): הקמת ערוץ לווייני ברוסיה שיהיה אמון על הצגת תמונה של האסלאם הנכון בפני התושבים וירכז מאמץ בלחימה נגד הקיצוניות והטרור; עיבוי הפעילות  ברשתות החברתיות והקצאת משאבים וכוח אדם שיתנו מענה הולם דרך פלטפורמה זו; הקמת מרכז הלכתי בצ'צ'ניה בשם "תבציר" (הארה) שיהיה אמון על מעקב, מחקר, הבנה ובניית בסיס נתונים על קבוצות וארגונים. זאת כדי לסייע במניעת סילוף ובהתמודדות עם המחשבה הרדיקלית; חידוש פעילות בתי ספר ללימודי הלכה וסמינרים, אשר יהיו אמונים על הכשרת חכמי הלכה שיפעלו נגד סילוף המחשבה; הגברת שיתוף הפעולה בין מוסדות הדת המובילים דוגמת אל-אזהר במצרים, אל-קרויין במרוקו, אל-זיתונה בטוניסיה, חצרמוות בתימן לרבות מוסדות הדת ברוסיה; פתיחת ערוצי לימוד להוראה מרחוק לשם הפצת ידע; פנייה לממשלות לתמוך במוסדות דת האוחזים באמונה מתונה ואזהרה מפני הסכנה הגלומה במשחק פוליטי ופגיעה בשיח הדתי; המלצה לממשלות לחוקק חוקים נגד הפצת שנאה, הסתה וגילויי עויינות כלפי המוסדות; המלצה למוסדות הדת הסוניים הגדולים כמו אל-אזהר להעניק מלגות לימוד למוסלמים ברוסיה הרוצים ללמוד לימוד הלכה; המלצה לקיים את הכנס הנוכחי באופן תדיר כדי להשיג מטרות אילו.[4]

תגובתם של החוגים הסלפים לכנס

כפי שנזכר, הכנס שלעצמו, משתתפיו והחלטותיו ספגו קיתונות של זעם וגלי ביקורת מצד חוגים סלפים בעיקר מערב הסעודית ועוררו שיח ער בעיתונות הכתובה, במדיה הוויזואלית וברשתות החברתיות. מאות גילויי דעת בנושא התפרסמו בעיתונות הסעודית והכתירו את הכנס כניסיון לזרוע פירוד ושסע בעולם הסוני על ידי "הקאתו" של הזרם הסלפי מחוצה לו. כך לדוגמא, ניתן למצוא כותרים כמו "הוצאת מכה מאנשי הסונה",[5] "כנס מזיק חדש"[6] ועוד. פובליציסטיים סעודיים דוגמת מחמד אאל אל-שיח' הבהירו כי הזרם הסלפי איננו חד גוני אלא נחלק לכמה רבדים, וכי  קיים הבדל תהומי בין הזרם הסלפי  הפוריטאני השומר אמונים למשטר המכהן ונמנע ממרידה נגד הסדר הקיים דוגמת הממסד הדתי בסעודיה, לבין הזרם הסלפי הפוליטי והג'האדי החותרים תחת הסדר הקיים.[7] פובליציסטים סעודיים אחרים תקפו את התפישה הרווחת במערב המזהה את הסלפיה והוהאביה כשווי ערך לטרור.[8] ביקורות אחרות טענו כי מדובר בקנוניה רוסית-איראנית שנועדה להחליש את האסלאם הסוני, במיוחד את כוחה של ערב הסעודית.השיח' אל-קרדאוי, מנהיגם הרוחני של תנועת האחים המוסלמים, הצטרף לביקורות והכתיר את משתתפי הכנס כ"חכמי הלכה הנשמעים לתכתיביו של השליט" וכ"שיח'ים של בושה". לדבריו, "לא שמענו מילה אחת ממי שמתיימר לייצג את אנשי הסונה בגנות מעשי הרצח והטבח של סונים בידי איראן ושלוחותיה חזבאללה בסוריה והחות'ים בתימן ורוסיה".[9]

מוסדות דת סוניים ברחבי העולם הביעו הזדהות עם הממסד הדתי בסעודיה והדגישו כי משתתפי הכנס מייצגים רק את עצמם. כך לדוגמא, חתמו על עצומת תמיכה 21 מוסדות דת מוסלמים שונים ובהם ליגת העולמא של מרוקו הערבית, איחוד העולמא של אפריקה, ליגת העולמא והמטיפים במזרח ודרום אסיה, ארגון העולמא של לוב, מועצת השורא האסלאמית בשוויץ ועוד (בתמונה, ראה גם נספח).[10] השיח' יאסר אל-ברהאמי, מבכירי הזרם הסלפי במצרים, הכריז כי בכוונתו לצאת בקמפיין הסברה שנועד להבהיר כי מחשבתו של השיח' מחמד עבד אל-והאב, מייסד הזרם הוהאבי, הינה חלק אינטגרלי מהאסלאם וביטוי מהימן שלו.[11]

גם ברשתות החברתיות מתנהל מאז הכנס שיח ער מאוד בנושא. ברשת טוויטר, לדוגמא, התפרסמו בהקשר זה כחצי מיליון ציוצים. גולשים סלפים מרחבי העולם הביעו תמיכה בממסד הדתי בסעודיה והשיקו קמפיין רשתי המדגיש כי הממסד הדתי הוהאבי ממשיך לפעול כאותוריטה דתית מחייבת.[12]

ביקורת נוקבת וקשה במיוחד הופנתה כלפי משטרו של אל-סיסי במצרים על שהתיר השתתפותם של חכמי הלכה ממוסד אל-אזהר בדרגים הבכירים ביותר. מאז המלחמה הקרה בין עבד אל-נאצר, שליטה של מצרים, לבין המלך פיצל, שליט ערב הסעודית, בשנות השישים של המאה שעברה לא נשמעו מילים כה קשות. תגובתו של מחמד אאל אל-שיח', מצאצאי מייסד הזרם הסלפי הוהאבי בסעודיה בלטה בחריפותה: "השתתפותו של שיח' אל-אזהר בכנס גרוזני.. מאלצת אותנו לשנות את אופן ההתייחסות שלנו כלפי מצרים.. שכן המולדת שלנו היא החשובה ביותר.. הבה וניתן למצרים של אל-סיסי ללכת לקראת חורבן". התבטאויות אילו מצביעות על שבר מתהווה בין מוסד אל-אזהר לממסד הדתי בסעודיה המעיב על שיתוף הפעולה בין השניים במאבק נגד האחים המוסלמים והטרור הסלפי הג'האדי.

בתגובה לגלי האשמות הבהיר מוסד אל-אזהר כי משתתפי הכנס לא ייצגו אותו אלא את דעת עצמם. חכמי הלכה אחרים מאל-אזהר טענו כי על סעודיה להתייחס בחיוב לכנס, שכן הוא משרת גם אותה בכל הקשור ללוחמה נגד טרור בפן הרעיוני. יתר על כן, באמצע אוקטובר 2016 הגיעה משלחת רמת דרג מאל-אזהר בראשותו של השיח' עבאס שומאן, חבר בכיר באל-אזהר, לערב הסעודית כדי להתנצל בפני בכירי הממסד הדתי הוהאבי ובהם המופתי על הכנס בניסיון לפייסם. שומאן ציין כי גורמים אינטרסנטים ניסו לנצל את הכנס כדי לזרוע זרעי מחלוקת בין מצרים לסעודיה אולם חרף ניסיון נאלח זה ממשיכות שתי המדינות לקיים יחסים הדוקים ואיתנים לרבות במאבק נגד הרדיקליזציה. יש לציין, כי כמה מחברי אל-אזהר הסתייגו מההצהרה של שומאן בטענה שהיא נגועה בפוליטיזציה והדגישו כי בין מחשבתו של אל-אזהר למחשבתו של הממסד הדתי הוהאבי פער ניכר.[13]

פעילים סלפים הפנו ביקורת קשה גם כלפי הזרם הצופי, שביניהם קיימת בלאו הכי עויינות מסורתית. לדבריהם, מנהיג צ'צ'ניה, רמזן קדירוב, מבקש להעלות על נס את הזרם הצופי כזרם דתי מוביל במרחב הרוסי. זאת בשל שני טעמים עיקריים, השתייכותו של קדירוב לזרם הצופי ונכונותו של פוטין לתמוך בחיזוקו של זרם זה בשל היותו מתון ואויב מסורתי של הזרם הסלפי, ומכאן שהביעו נכונות לקיים את הכנס המדובר בגרוזני וליצור באמצעותו חזית אנטי-סלפית.[14] השיח' עלי ג'פרי, שיח' צופי בולט הבהיר בתגובה כי כנס גרוזני הקיף, אמנם, זרמי מחשבה מגוונים באסלאם אל לא כוון נגד הזרם הסלפי ולא כנגד ערב הסעודית אלא נגד פרשנותם של הקיצוניים לדמותו של האסלאם הסוני.[15]

על רקע המתיחות הגואה בין ערב הסעודית לבין איראן והמאבק בין השתיים על ההגמוניה באזור פוגע כנס גרוזני במאמציה של האחרונה לבצר מעמדה באזור, שכן מצביע על קרע בתוך העולם הסוני. מנהיגי דת שיעיים כבר מחככים ידיהם בהנאה ובסיפוק מהשבר בעולם הסוני. השיח' מקתדא צדר, בעל בריתה של איראן בעיראק ואחד האנשים החזקים בה ציין כי "כנס צ'צ'ניה היא תחילת האביב הסוני המתון".[16] השיח' חסן נצראללה, מנהיג תנועת חזבאללה בלבנון, שיבח גם הוא את  קיום הכנס בגרוזני וציין כי המלחמה שמנהלים אנשים בסוריה "איננה נגד אנשי הסונה אלא נגד הוהאביה [...] הוהאבי גרוע יותר מהישראלי, במיוחד בשל רצונו לבטל את האחר ולמחות אותו [...]". לדבריו, הוהאביה אחראית ל"סילוף דמות האסלאם".[17]

סיכום

כנס גרוזני חושף, ללא ספק, שסע עמוק בתוך העולם הסוני ומצביע על מתח גדול בין הזרם הסלפי ובראשו הממסד הדתי הוהאבי לזרמים מוסלמים מתונים כמו הזרם הצופי נוכח זיהוייה של המחשבה הסלפית כגורם מרכזי ברדיקליזציה של צעירים מוסלמים. אין זאת הפעם הראשונה בה נעשה ניסיון להחליש את כוח משיכתה של המחשבה הסלפית. מדובר במאמץ מתמשך בנושא שנים רבות. ביטוי בולט למגמה זו ניכר, לדוגמא, בשנת 2010 עם קיומה של ועידת מרדין בחסות תורכית בה נכחו שורה של חכמי הלכה דת מובילים. תכליתה היה, בין השאר, לבחון מחדש את פסק ההלכה של המלומד הסלפי אבן תימייה בן המאה ה- 14 לסה"נ, אשר התיר שפיכת דמם של השליטים המונגולים חרף היותם מוסלמים בשל אי יישום השריעה. פסק ההלכה משמש את חסידי הזרם הסלפי הג'האדי כצידוק למרי נגד שליטים מוסלמים. בכדי להוציא את העוקץ מפסק ההלכה הבעייתי קבעו משתתפי מרדין כי הוא היה נכון לקונטקסט זמנו של אבן תימייה ואיננו רלבנטי עוד, לבטח שלא לתקופה הנוכחית.[18] מוסד אל-אזהר במצרים בולט גם הוא בהובלת חזית נגד המחשבה הסלפית הג'האדית הודות למדיניותו של אל-סיסי בנושא. מאז סוף 2014 משקיע אל-אזהר מאמצים כבירים בנושא המתבטאים, בין השאר, בהשקת כתב עת לילדים בשפות שונות המחנך לאלסאם מתון , בשליחת מטיפים מאל-אזהר למערב אירופה כדי לדבר ללבם של הצעירים לדחות על הסף את המחשבה הסלפית הג'האדית ועוד.[19]

כנס גרוזני מבטא, אפוא, מרכיב במאבק איתנים נמשך בין אותוריטות דתיות על הנוכחות במרחב הציבורי המוסלמי ועל ההכרה ולהגיטימציה לפרש ולעצב את דת האסלאם כראות עיניהן, במיוחד לאור האתגר שמציבים בפתחם ארגוני הטרור הסלפים הג'האדיים. ניכר בו גם, אם כן, ניסיון להציב חלופה לאותוריטה הדתית במכה.    

כנס גרוזני מלמד גם על מאמץ במדיניות החוץ של רוסיה להרחיב השפעתה במזה"ת ולבצר את מעמדה בעולם המוסלמי. זאת על ידי טווית קשרים עם שחקנים לא מדינתיים בעלי השפעה דתית על קהלים מוסלמים נרחבים והבעת נכונות לקדם מודל אמונה אסלאמי מתון בקרב האוכלוסייה המוסלמית ברוסיה. מספר המשתתפים הגדול בכנס יכול להיחשב כהצלחה בעיני רוסיה מכיוון שניכרת בו הכרה גלויה או סמויה מצד המשתתפים בתפקידה של רוסיה באזור.

הזדעקותה של הממלכה הסעודית אל מול כנס צ'צ'ניה יכולה, אם כן להתקבל בהבנה, ועשויה ללמד על מידת הלחץ הרב בו היא נתונה בשל גלי הביקורת המופנים אליה הן בעולם הסוני והשיעי והן במערב ובמזרח נוכח קשירת שמה באחריות לתמיכה בארגוני טרור סלפים ג'האדיים מבחינה רעיונית ומעשית. נדמה, שהממלכה הסעודית זקוקה לבחון בדחיפות דרכים להחזרת האמון של זרמי מחשבה אחרים באידיאולוגיה הרשמית שלה ולהוכיח כי היא מתאפיינת בסובלנות ובפתיחות כלפי ה"אחר" במקום להשתלח באופן תדיר במשתתפי הכנס אחרת השסע הקיים עלול להחריף יותר ולחשק את כוחה.  

נספח

שמות מוסדות הדת המוסלמים החתומים על עצומת התמיכה בממסד הדתי הוהאבי בסעודיה (ראו תמונה)שמות מוסדות הדת המוסלמים החתומים

  1. אגודת העולמא המוסלמים

  2. האיחוד העולמי של העולמא המוסלמים

  3. ליגת העולמא של מרוקו הערבית

  4. ליגת העולמא של אנשי הסונה

  5. איחוד העולמא של אפריקה

  6. ליגת העולמא והמטיפים במזרח ודרום אסיה

  7. הארגון הגלובאלי לל-אחתסאב

  8. ארגון השריעה לזכויות ורפורמה

  9. הליגה ההלכתית של העולמא והמטיפים בסודאן

  10. ליגת המטיפים של כווית

  11. ארגון העולמא המוסלמים בלבנון

  12. ארגון העולמא בסודאן

  13. בית ההוצאה לפסקי הלכה הלובי

  14. ארגון העולמא של לוב

  15. איחוד העולמא והמטיפים של המחוזות הדרומים בתימן

  16. ארגון העולמא של תימן

  17. ליגת האימאמים והמטיפים של אלבניה

  18. פורום העולמא והאמאמים במאוריטניה

  19. מועצת העולמא של אנשי הסונה בחצרמוות

  20. ארגון העולמא של פלסטין בתפוצה

  21. מועצת השורא האסלאמית בשוויץ

 

 


[12]  #بيان_كبار_العلماء_يمثلني; #مؤتمر_الشيشان

[14] 30.8.16. http://www.albayan.co.uk/Article2.aspx?id=5277 

קדירוב מתואר בתקשורת הרשמית וברשתות החברתיות של פעילים סלפים כנער שעשועים מתהולל העובר על חוקי האסלאם וכבן תפנוקיו של פוטין.

[18] Yahya Michott "Ibn Taymiyya’s “New Mardin Fatwa”. Is Genetically Modified Islam (GMI) Carcinogenic?", The Muslim World, Vol.101, April 2011, pp.130-181.

[19] ליתר הרחבה בנושא ראו:

 Michael Barak, “The Al-Azhar Institute – A Key Player in Shaping the Religious and Political Discourse in Egypt”, ICT, 28.3.16. https://www.ict.org.il/Article/1647/The-Al-Azhar-Institute