ATbar מימון טרור באמצעות פרסומות באתרי אינטרנט ג'יהאדיסטיים

מימון טרור באמצעות פרסומות באתרי אינטרנט ג'יהאדיסטיים

27/11/2016 | by צוות סייבר  

נכתב ע"י אורי בן יעקב וניר תורג'מן

ממידע שהצטבר בידנו במהלך החודשים האחרונים עולה כי גורמי טרור מגייסים כספים למימון פעילותם גם באמצעות הצבת פרסום מסחרי באתרי אינטרנט המשמשים גורמים ג'יהאדיסטיים לאחסון מידע ומסרים.

פעילות דומה אותרה אומנם בשנת 2006 במסגרתה חיזבאללה ואל קעידה השכירו שטחי פרסום למטרת יצירת רווח באתרים המזוהים עמם[1], אך מאז לא נמצא תיעוד המצביע על שימוש שכזה. 

אתר "חדשות המוסלמים"

אתר "חדשות המוסלמים"[2] מוצג כ"אתר עצמאי העוסק בחדשות המוסלמים", אם כי בפועל הוא כולל תכנים ופרסומים רשמיים של ארגון דאעש, לרבות דגל הארגון המוצג ב-Favicon (צלמית המועדפים) של האתר. בנוסף, אותרו חשבונות טוויטר המזוהים עם הארגון אשר הפיצו קישורים לפרסומים שונים שהוצבו באתר.

האתר הושק בסוף חודש מאי 2016, אחד מיני רבים המשרתים את תעמולת ארגון דאעש והמסייעים בהפצת תכניו ומסריו. האתר נבנה, כמו אתרים רבים אחרים, באמצעות פלטפורמת WordPress - כלי חינמי לבנייה וניהול בלוגים. אלא שהאתר היווה בנוסף פלטפורמה לתכנים פרסומיים בתשלום למשך מספר ימים. יצוין כי האתר הועבר לרשת השחורה בחודש יוני 2016 ופועלת באמצעות כתובות Onion משתנות חדשות לבקרים.

אתר חדשות האסלאם עשה שימוש בחברת [3]PopAds המספקת שירות תיווך להצבת תכנים פרסומיים - פרסומות קופצות. המדובר בשירות המקשר בין בעלי אתרים למפרסמים בצורה אוטומטית, באמצעות הטמעת קוד בגוף האתר. לאחר הטמעת הקוד, הגולשים באתר נחשפים לפרסומות בצורה של הודעות PopUp אשר נפתחות בעת הכניסה לאתר ולאחר לחיצה על אחד הקישורים המופיעים בו. על-פי נתוני חברת PopAds, היא משלמת לבעלי האתרים סך ממוצע של US$4 לכל אלף כניסות (חשיפות) מארה"ב, תשלום המועבר אל בעל האתר באמצעותPayPal  או AlertPay[4]. לגוף המפרסם יכולת לקבוע את סוג האתרים בהם יופיעו הפרסומות מטעמו[5], אך לא את זהות האתר עצמו.

צילומי מסך רלוונטיים מופיעים בנספח מס' 1

אתר "ELSAQHA" "תדביק את זה".

האתר משמש לאחסון עמודי HTML מעוצבים (לרבות תוכן טקסטואלי ותמונות) ללא צורך בהזדהות. מרבית העמודים שהועלו לאתר כוללים תוכן ג'יהאדיסטי המופץ בין השאר בערוצי טלגרם של פורום "שומוך אל אסלאם" המזוהה עם דאעש וכן על ידי תומכי הארגון. אתרים מסוג זה נפוצים בקרב תומכי הג'יהאד לאחסנה והפצה (באמצעות לינקים) של חומר ג'יהאדיסטי.

הדומיין של האתר נרשם עוד בחודש נובמבר 2015 אך האתר עצמו הושק ככל הנראה רק בחודש מרץ 2016[6]. התכנים הפרסומיים המוצבים באתר משווקים באמצעות אתרי תיווך הפרסומות צ'יטיקה[7] (chitika) וקליקסור[8] (clicksor). כמו כן, האתר המדובר אמור היה לעשות שימוש בחברת תיווך הפרסומות של גוגל (Google AdSense), אלא שקוד ההטמעה של החברה לא הותקן כהלכה ולפיכך טרם נעשה בה שימוש. יש להדגיש כי השירות של גוגל כולל תמהיל מפרסמים נרחב מזה של החברות האחרות.

נתונים שהצטברו בידנו ממקורות שונים מצביעים על אפשרות לפיה באתר מבקרים בממוצע כ 5,000 גולשים מידי חודש, כמחציתם גלשו באמצעות מחשבים והמחצית האחרת באמצעות מכשירים סלולאריים, רובם המכריע ממדינות מוסלמיות.

צילומי מסך רלוונטיים מופיעים בנספח מס' 2

מסקנות

המידע שהצטבר בידנו עד כה אינו מלמד על עומק הקשר בין בעלי האתרים הנ"ל לבין ארגון דאעש, באם הארגון הוא הבעלים של האתרים או שמא המדובר בגורם חיצוני התומך בארגון או בגורם עסקי המבקש למקסם רווחים מפרסומים באמצעות שימוש בחומרים של ארגון דאעש. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון אפשרות לפיה הכספים המשולמים בגין הפרסומים באתרים אלו מגיעים ישירות לדאעש כבעלי האתרים או באמצעות מי שתומך בארגון וברעיונותיו.

ניתן להעריך כי במקרים המוצגים לעיל המדובר ברווחים המסתכמים בעשרות דולרים בחודש בלבד, הכנסות המבוססות על חשיפה וכמות ההקלקות על גבי מודעות הפרסום. יחד עם זאת, לנושא מימון הטרור נודעת חשיבות מכרעת בהקשר לפעילותם של ארגוני הטרור, לצורך קיום פעילותם באופן כללי וכן לצורך הוצאתם אך הפועל של פיגועים.

היעדר המשילות בעולם הסייבר מאפשר לגורמי הטרור לעשות בו מגוון רחב של שימושים ובהם למערך ההסברה הג'יהאדי והלוחמה על התודעה באמצעות הפצת אידיאולוגיה ומסרים ג'יהאדיסטיים המפארים את גופי הטרור והמהווים בסיס לגיוס כספים וכוח אדם. הפצת המסרים מתבצעת על גבי פלטפורמות אינטרנטיות רבות ומגוונות, לרבות אלו של גוגל, מיקרוסופט והרשתות החברתיות וכן אפליקציות שונות. הדברים אינם שונים במהותם ככל שהמדובר במקרה בו מושכר שטח באתר ג'יהאדיסטי לפרסום מסחרי:

*במקרה של הפצת מסרים ג'יהאדיסטיים, מפיצי המסר עושים שימוש בפלטפורמת הרשתות החברתיות לדוגמא, על מנת לגייס תורמים ו/או לוחמים לשורותיהם.

*במקרה של עולם הפרסום, ארגון הטרור עושה שימוש בפלטפורמת "מתווך הפרסומים" על מנת לגייס כספים ממפרסמים פוטנציאליים.

האמור לעיל מדגיש את הצורך בהסדר מכונן של שיתוף פעולה אשר ימנע את שימושי הטרור בעולם הסייבר, לצרכי מימון כמפורט לעיל אך במקביל גם לכל שימוש אחר, כמו תעמולה, הפצת מסרים, רדיקליזציה, מלחמה פסיכולוגית, איסוף מודיעין, אימונים, הדרכות ופרסום מידע "מקצועי", גיוס כוח האדם ותקשורת. על שיתוף הפעולה לכלול את הגורמים השונים הרלוונטיים לנושא, בהם ארגונים בינלאומיים, מדינות ובעלי פלטפורמות אינטרנטיות שונות שהם "השחקנים הראשיים" בעולם הסייבר. כמו כן, יש לעודד הגשת תביעות כספיות אזרחיות כנגד בעלי הפלטפורמות האינטרנטיות שאינם מונעים שימוש של פעילי טרור בפלטפורמות שבבעלותם, במיוחד מקום שאלה פותרות מגבלה של סמכות טריטוריאלית לאומית ועל רקע העובדה שהמדובר בגופים מסחריים שנועדו להפקת רווחים.     

נספח מס' 1: צילומי מסך הקשורים באתר "חדשות המוסלמים"

 

צילום מסך של אתר "חדשות המוסלמים" 

צילום מסך של אתר "חדשות המוסלמים"

צילום מסך של חשבון בטוויטר המציג את פרסומי האתר 

 

צילום מסך של חשבון בטוויטר המציג את פרסומי האתר

נספח מס' 2 - צילומי מסך הקשורים לאתר "תדביק את זה"

 עמוד הבית של אתר "תדביק את זה"

 

עמוד הבית של אתר "תדביק את זה"