ATbar מעגלי תומכי "המדינה האסלאמית" באינדונזיה כחממה לנשים בחזית פעולות הטרור

מעגלי תומכי "המדינה האסלאמית" באינדונזיה כחממה לנשים בחזית פעולות הטרור

15/06/2021 | by Eliraz, Giora (Dr.)  

במרץ 2021 פוצצו עצמם שני מפגעים מתאבדים , רכובים על אופנוע, מחוץ לכנסיה קאתולית בעיר מקאסאר (Makassar), בירת מחוז דרום סולאווסי שבאינדונזיה ; האזור  התבלט בראשית שנות המעבר הקשות לדמוקרטיה במדינה זו, לפני כשני עשורים, כאחד המוקדים לצמיחת קבוצות אסלאמיות מיליטנטיות. זאת  בצל מתח גובר בין הרוב המוסלמי למיעוט הנוצרי. שני המפגעים ניסו להיכנס למתחם הכנסייה, אך הדבר נמנע מהם,  והפיצוץ ארע עת המתפללים סיימו את מיסת "יום ראשון של כפות הדקלים", הפותחת את "השבוע הקדוש" שלפני חג הפסחא. המפגעים, גבר ואישה, נישאו זה לזו כחצי שנה קודם לכן. הגבר השאיר מכתב פרידה להוריו בו ציין נכונותו  למות כשהיד ( אינדונזית:   siap mati syahid ).[i]  הפיגוע מיוחס  ל"ג'מעת אנצאר דולה" (JAD  ), ארגון-גג מרכזי באינדונזיה לקבוצות הנאמנות ל"מדינה האסלאמית", שהוקם ב- 2015 . מאז ראשית 2016 בצעו אנשיו שורת פעולות טרור באינדונזיה, חלקן רבות נפגעים, לרבות פיגועי התאבדות. כך הוא מתבלט  בשנים האחרונות בנרטיב של האסלאם המיליטנטי באינדונזיה ומשמש יעד בולט עבור  כוחות הביטחון ; רבים ממפקדיו נעצרו ונראה כי שליטתו המרכזית התרופפה. אך הפיגוע במאקאסאר שימש תזכורת נוספת שלמרות זאת ,  כמו גם למרות תבוסות "המדינה האסלאמית" במזרח התיכון, ממשיכים לצמוח תאים המזוהים עם JAD , וגם אחרים, שאנשיהם נחושים להכות ב"כופרים". [ii]

 

בנרטיב של האסלאם המיליטנטי באינדונזיה בולט מרכיב משפחתי מובהק , קשרי דם ונישואין.  לכך יתרונות; חיזוק תחושת ההשתייכות ונאמנות,  שהרי בגידה בקבוצה כמוה כבגידה במשפחה, וחשאיות גבוהה. [iii]  במציאות זו עבר קו ברור בהתאם לזהות המגדרית, כאשר הביצוע המבצעי נחלת הגברים -  האבות, הבעלים והאחים. נשות המשפחה יועדו בעיקרן לגדל הילדים כמוג'האידין של העתיד,  לסייע באיסוף תרומות למען הג'האד ולהיות מעורבות באינדוקטרינציה של נשים. [iv] קו זה ניכר גם בג'מאעה אסלאמיה (JI) , המזוהה עם אל-קעידה, שהתבלטה עד לפני עשור כארגון הטרור המוביל בדרום מזרח אסיה, אינדונזיה במיוחד. הופעת  "המדינה האסלאמית" ובעקבותיה צמיחת קבוצות מיליטנטיות באינדונזיה התומכות בה והבעת נאמנות לה מצד קבוצות מיליטנטיות שכבר היו קיימות , חוללה שינוי בהקשר זה. שהרי, "המדינה האסלאמית" , בשונה מאל-קעידה, פנתה לגברים ונשים כאחד ואף עודדה משפחות שלמות להגר לתחומה. אך למרות שנשים רבות חיו בה ואף שותפו בתפקידים שונים בה,  חלקן בפעולות הטרור והלחימה היה מזערי; רובן הגדול תיפקדו כנשות ג'יהאדיסטים, תומכות ומחזקות , וכאימהות המגדלות את "דור העתיד",[v]  זה שהתנסה ב"מדינה האסלאמית" באינדוקטרינציה מסיבית , אימונים וחשיפה למעשי הזוועה. [vi]  גם באינדונזיה ובחלקים אחרים של העולם המלאי-אינדונזי ניכר כי קבוצות תומכות "המדינה האסלאמית"  החלו לשמש כאבן שואבת, יותר ויותר, גם עבור נשים. חלקן הגדול עברו קודם לכן תהליך מקדים של רדיקליזציה דתית, במידה רבה דרך פלטפורמות המדיה החברתית. כך גם התרחב תפקידן בפעילות דעוה אל  גיוס כספים, גיוס  רעיוני , ותעמולה למען "המדינה האסלאמית". נשים תומכות "המדינה האסלאמית" גם סייעו בעצה למבקשים לנסוע לסוריה וסייעו לוגיסטי לבעליהן. [vii]

 

לא ארך זמן רב והסתבר כי המדובר בשינוי הרבה יותר משמעותי; יותר ויותר נשים החלו נוטלות חלק במעשי טרור, ובמובהק בפיגועי התאבדות, המובילים בעיקרם ל- JAD .   לדוגמא, בדצמבר 2016 עצרו כוחות הביטחון שלוש נשים בטענה שהיו מעורבות בתכנון פיגוע בארמון הנשיאות בג'קרטה. הנשים נמנו על תא טרור שתואם על ידי של  ברהון נעים,  אינדונזי שבלט במיוחד בשורות "המדינה האסלאמית"  ונהרג בסוריה בשלהי 2018 . שתיים מהנשים היו נשותיו של מי שמתואר כעומד בראש התא. אחת מהשתיים , זו  שנמצאה אחראית על הכנת הפיגוע והייתה אמורה לבצעו כפיגוע התאבדות, נעצרה בהיותה בהריון. מסתבר כי היא ובעלה למדו להכין פצצה באמצעות בלוג של  ברהון , בו פרסם מדריכים בתחום הטרור. [viii]  מסתבר גם כי ברהון, שהאמין כי נשים וגברים מחויבים באופן שווה לביצוע ג'האד, הנחה בזמנו את  בעלה של מפגעת פוטנציאלית זו   למצוא "כלה" לצורך פיגוע התאבדות .[ix] בפעל, היא רשמה דף בהיסטוריה של הטרור באינדונזיה כאשה הראשונה בה שהורשעה ונכלאה באשמה של ביצוע טרור.  לולא סוכל הפיגוע, היא הייתה זכורה כמפגעת המתאבדת הראשונה באינדונזיה שפעלה בשם "המדינה האסלאמית" .[x] ימים אחדים לאחר מעצר השלוש, נעצרה אישה נוספת בשל כוונה לבצע פיגוע התאבדות באי באלי בערב ראש השנה האזרחית. [xi] אך מדהים מכל, וכנראה תקדים בנרטיב של הטרור בראייה גלובלית, ארע בסורביה שבמזרח האי ג'אווה, במאי  2018 . המדובר ב"פיגועים משפחתיים", הנחשבים בין הקטלניים שידעה אינדונזיה. כל חוטים הובילו שוב ל-JAD  . בפרשה זו בלטו במיוחד שלושה פיגועי התאבדות מתואמים בשלוש כנסיות על ידי בני משפחה אחת;  שני הבנים, בגילאי העשרה, הגיעו לאחת הכנסיות באופנוע והפעילו מטעני נפץ,  האב פוצץ רכב תופת בכנסיה אחרת והאם ושתי בנותיה (בנות 9 ו־12), הגיעו ברגל לכנסייה השלישית ופוצצו מטענים שהיו קשורים למותניהן. באותו הערב אירע פיצוץ בדירה בעיר סמוכה לסורביה, כנראה "תאונת עבודה" במהלך הכנות לפיגוע נוסף במתכונת משפחתית. זוג הורים ואחד מילדיהם נהרגו. למחרת, פוצצה עצמה משפחה רכובה על שני אופנועים בשער תחנת משטרה בסורביה.  כל בני המשפחה המעורבים , נהרגו, להוציא הבת הקטנה. זו הייתה הפעם הראשונה באינדונזיה שנשים היו מעורבות בפיגוע התאבדות שיצא אל הפועל. יותר מכך, ככל הידוע זו לראשונה בהיסטוריה בת־התקופה שהורים "לקחו את ילדיהם ליציאה משפחתית כדי לפוצץ עצמם"[xii]. ילדי המשפחות, שהשתתפו בפיגועים האלה, בוודאי הצעירים יותר, היו שבויים בתוך האירועים. כמה מילדי המשפחה הראשונה, וייתכן שגם מילדי שתי המשפחות האחרות, לא נשלחו במכוון למסגרות הלימוד הרשמיות, והתבקשו להסביר לשואלים כי הם  "לומדים" במתכונת  חינוך ביתי (באינדונזית( Sekolah Ruma   , כחלק מניסיון להקשות על הסביבה לאתר סימנים.    בני המשפחות הגרעיניות בפרשה זו עברו יחדיו תהליך הקצנה , כאשר המובילים הם האבות שהיו חברים באותה רשת טרור.  כך בכל יום ראשון השתתפו שלוש המשפחות, עם ילדיהן, במפגש המוגדר דתי, שכלל אינדוקטרינציה ג'האדיסטית ואף הדרכה בהכנת מטעני נפץ. המשפחה שביצעה הפיגוע המשולש אף עברה תהליך הקצנה הדרגתי שארך כמה שנים, שבמהלכו ניסה האב להצטרף עם משפחתו ל"מדינה האסלאמית" בצפון סוריה. בלט כי בהודעת "המדינה האסלאמית" בדבר קבלת האחריות לפיגועים בכנסיות לא הוזכרו האישה והילדים, אלא דווח רק על שלושה תוקפים.[xiii] אפילו אמאן עבדורחמן, הנחשב מנהיג הרוחני של JAD,  שלל נחרצות במהלך משפטו – בו נדון למוות – את הפיגועים האלה  בכנסיות, . לדבריו, אין צו דתי המחייב להרוג "כופרים" גם אם חיים בקרבם, כפי שקורה באינדונזיה. מדבריו עולה גם כי לא יעלה על הדעת מבחינה הלכתית שאם תוליך את ילדיה לפוצץ עצמם. [xiv]   אירוע נוסף, שיש בו מרכיב מסוים של פיגוע משפחתי, להבדיל מפיגועים רווחים יותר באזור בו המבצעים הם בני זוג, התרחש במרץ 2019 בעיר בצפון סומטרה, כאשר אישה פוצצה עצמה עם בנה.  האישה, אשת טרוריסט שנחשד בהשתייכות ל-JAD  ובתכנון פיגועי התאבדות בהשתתפות  אשתו זו וכן שתי נשים נוספות שתכנן להינשא להן. [xv]  כוחות הביטחון שהגיעו למקום מגוריה, כחלק מחקירת בעלה, נתקלו בהתנגדות מצדה; התבצרה, הטילה מטען צינור וניסיונות שכנוע, לרבות מצד אנשי דת וקרובי משפחה, כשלו והיא פוצצה עצמה עם בנה. בין שרידי המבנה נמצאו חומרי נפץ למיניהם וחליפת נפץ. [xvi] 

 

גם בפיגועי דקירה לא נפקד מקומן של נשים. באוקטובר 2019 נדקר שר אינדונזי  על ידי  מפגע המשתייך ל-JAD . מיד לאחריו, כהרף עין, ביצעה רעייתו פיגוע דקירה בקצין משטרה שנמנה על שומרי השר. פגיעה שכזו ועוד בשר בכיר מאד, מתאם-על לנושאי בטחון , הינו אירוע חריג מאד  באינדונזיה , מה גם שמדובר בדקירה סימולטנית שכמו סימנה  פגיעה בסמלים מובהקים של משטר לאומי, חילוני "כופר". מסתבר שהמפגעים, שנעצרו ונשפטו,  נישאו מספר חודשים קודם לכן לבקשת האמיר של התא, כאשר פער הגילים ביניהם גדול מאד. ועוד,  ב-31 מרץ 2021 נורתה למוות צעירה שירתה לעבר קציני משטרה בקרבת עמדת הכניסה  למפקדת משטרה בג'קרטה. נטען שפעלה לבדה וביוזמתה בהשפעת האידאולוגיה של "המדינה האסלאמית" . בעברה הייתה סטודנטית בקולג' . האירוע התרחש ימים אחדים לאחר פגוע התאבדות הנזכר בכנסיה  בסוולאווסי.  [xvii]

 

תופעת "התאים המשפחתיים" של אנשי  JAD  , לרבות מעורבות נשים אינדונזיות בטרור, כמו פורשת זרועות לעבר דרום הפיליפינים , לארכיפלג של סולו ומינדנאו, מרחבים המשמשים מאות בשנים זירת עוינות ועימות בין המיעוט המוסלמי לבין הרוב במדינה  בעלת הזהות הקתולית המובהקת.  בדרום, בו המשטר מתקשה להשליט מרותו, התבססו בעשורים האחרונים קבוצות אסלאמיות מיליטנטיות , ביניהן מתבלט ארגון הטרור אבו-סיאף, שנשבע אמונים ל"מדינה האסלאמית"  וכמוהו עוד ארגוני טרור באזור . כך האזור משמש בשנים האחרונות אבן שואבת לנאמני "המדינה האסלאמית" מרחבי העולם המלאי-אינדונזי. ואף עלו הערכות כי מתגבשת בו "וִלַאיַה" (מחוז של "המדינה האסלאמית"), המשמשת מוקד לשיתוף פעולה מבצעי. לנושאנו, בולטים שני פיגועים בג'ולו (Jolo  (, עיר המשמשת בירה לארכיפלג  של סולו , ובה גם מאחז לארגון אבו-סיף.  כך בינואר 2019  ביצע זוג אינדונזי פיגוע התאבדות רב נפגעים בכנסיה קאתולית בעת מיסת יום ראשון . בתחילה פוצצה עצמה האישה בתוך הכנסייה ומיד לאחר מכן, עת הקהל נמלט החוצה על נפשו, פוצץ עצמו הגבר מחוץ לכנסיה. נטען כי השניים נמנו על JAD   וכי ארגון  אבו-סיאף סייע בידם ואף עמד מאחורי הפיגוע.[xviii] פיגוע זה הצטרף למספר פיגועי התאבדות בדרום הפיליפינים, מודל פעולה שהופיע בפיליפינים רק כחצי שנה קודם לכן. גם את תופעת פיגועי ההתאבדות בפיליפינים , לרבות חלקן של נשים בו, ניתן לראות בקונטקסט של "המדינה האסלאמית".[xix] באוגוסט 2020 שוב בוצע פיגוע התאבדות רב נפגעים בג'ולו,  על ידי שתי נשים , אחת מהן אינדונזית, יתכן אלמנת  המפגע המתאבד הפיליפיני הראשון, שפוצץ עצמו מחוץ למחנה צבאי באחת מערי סולו ביולי 2019.[xx] באוקטובר 2020 עצרו שלטונות הפיליפינים בג'ולו אינדונזית כחשודה בתכנון פיגוע התאבדות באזור מינדנאו; היא אלמנת טרוריסט אינדונזי שנהרג באותו אזור כחודשיים קודם לכן בהתקלות עם כוחות צבא וכן בתם של זוג המפגעים המתאבדים בכנסיה בג'ולו ב-2019. עמה נעצרו שתיים הנשואות לאנשי אבו- סיאף .   

 

 במבט רחב על מקרים אלה ואחרים בהן נשים אינדונזיות, תומכות "המדינה האסלאמית", מעורבות בטרור, הובחנו כבר שתי קטיגוריות מרכזיות. [xxi]  האחת, בני הזוג נישאו לפני שאימצו את האידאולוגיה של "המדינה האסלאמית" , כמודגם באופן מובהק בשורת הפיגועים בסורביה במאי 2018. המפגשים הדתיים המצומצמים עולים שוב ושוב בפרשיות שכאלה, הן בקבוצות לימוד קטנות במסגדים ובאופן דיסקרטי יותר בבתים פרטיים.  במסגרתם עוברים למעשה גם ילדי המשפחות  תהליך אינדוקטרינציה. [xxii]  על הקטגוריה השנייה נמנים גברים ונשים תומכי "המדינה האסלאמית"  שביקשו להינשא לבן/בת זוג   שקבל על עצמו אידאולוגיה זהה. נשים מקטגוריה זו , שגמר אומר עמהן לבצע פיגוע התאבדות, רואות כנראה בנישואין כנתיב המוביל לכך, באפשרו כניסה לתא הטרור וכן קבלת הנחיה וסיוע מבצעיים מבן הזוג . אך ראשית , וכך עולה מחקירות וראיונות עם אותן שנעצרו , הדרך לכך החלה בתהליך רדיקליזציה שביצעו ביוזמתן, בעיקר באמצעות המדיה המקוות, הנגישה עד מאד. לא פעם המדובר בצעירות  מהגרות עבודה, שהבדידות וגם תחושת ריקנות הרחק מהבית בסביבה זרה לא מוסלמית הובילה אותן לחפש זהות ומשמעות על ידי היאחזות במוכר, האסלאם.  דווקא מכיוון שבמקרים רבים הן היו חסרות ידע של ממש באסלאם, ובה בעת חשו מוסלמיות פגומות, הן היו פגיעות יותר לאינדוקטרינציה קיצונית. תהליך הרדיקליזציה, דרך מרחבי המדיה המקוונת, גם מאפשרת להן תקשורת בעולם וירטואלי ללא סייגים והגבלות סוציו-תרבותיות. ובאורח אבסורדי משהו כמו נשזר ניחוח של רומנטיקה, ואף תחושה של היותן נאהבות, אל תוך הצ'טים המקוונים שהן מנהלות עם גברים בעלי עמדות זהות,  חלקם אנשי JAD, שכמו נעשים להן לחבר, בן זוג. ומכאן במסלול המוביל ל"נישואין" מקוונים ללא מפגש ואף ללא החלפת תמונות; רדיקליזציה ו"חיזור" כמו נכרכו יחד אצל חלק מהנשים לדרך המובילה להגשמת מהווים לזכות, מבחינתן,  במעמד של מות קדושים.  [xxiii]      

 

כבר ב-2018 דן המגזין המקוון אל-פאתיחין ((Al-Fatihin  של נאמני "המדינה האסלאמית" בדרום מזרח אסיה במה שכינה    Jihad Wanita ("ג'האד הנשים" ).  כך  שיבח אומץ הנשים מוסלמיות ב"מדינה האסלאמית" במאבקן ב"כופרים" ופרסם למשל תמונת  אישה עוטה בורקה , יורה ברובה מאחורי מתרס .[xxiv]    סידני ג'ונס, חוקרת בעלת שם בתחום קיצוניות דתית בדרום מזרח אסיה, בדגש על אינדונזיה, קבעה לפני כשנתיים כי "נשים כיום הינן חלק קבוע מתוך המבנה הג'האדי". [xxv]  נכון , אין כל חדש בהשתתפות נשים מוסלמיות בזירות שונות על פני הגלובוס בפעולות טרור, לרבות פיגועי התאבדות. אך המקרה האינדונזי מעורר אולי סקרנות , שכן  באופן ייחוד משהו ניתן להתרשם כי נשים אינדונזיות ממעגלי תומכי "המדינה האסלאמית" גילו  מידה רבה של יוזמה ורצון חופשי במסלול שהובילן בסופו של דבר  לטרור, לרבות פיגועי ההתאבדות, שחלקם כאמור סוכלו. חלקן גם היו שותפות לתכנון וההכנות לפיגוע. האם אכן מדובר במושגינו אנו בסוג של אסרטיביות נשית ושאיפה לשוויון , אף אם המדובר בקונטקסט מעוות , הזוי ואכזר? נראה כי יש מקום רב לפקפק בכך. לא ניתן להתרשם כי במסלול שעשו יש משום הצהרה, ולו סמויה, נגד  מוסכמות חברתיות , ערכים ומוסדות מסורתיים.  ניתן להניח שהן נותרו נאמנות לערכים פטריארכליים שולטים ב"מדינה האסלאמית". כך לא נראה שהנכונות לשאת כגברים למען קיום חובת הג'האד, לתפישתן, מכילה עמדה מתנגדת לגישה רווחת בדבר חלוקה תפקידים בין נשים לגברים וודאי שהן לא טענו למעמד שווה לגברים. כך גם לא ניתן להתרשם כי הן ערערו על חובת הציות לבעל גם בתא הטרור. היו גם מקרים בהן נשים מפגעות לא  היו מעורבות בהכנות לפיגוע או בבחירת היעדים ולא ידעו לאיזה מטרה ולמתי הוכנו מטענים. חלקן אף היו מוכנות למען מה שניתפס על ידן כחובתן הדתית , בקונטקסט של ג'האד, להיכנס לקשר הנישואין  גם כאשה שניה או אף שלישית. לא פעם, וגם אם הן לא ראו זאת כך, בן הזוג שהכירו בתקשורת המקוונת  ו"נישאו" לו, ציית למעשה למשימה שהוטלה עליו למצוא "כלה" לצורכי פיגוע התאבדות. יש ושכרן הגבוה יחסית של חלקן, והמדובר בעיקר במהגרות עבודה, היווה פיתוי עבור רשת הטרור. [xxvi] דומה גם שהיותן חסרות למדי בידע והבנה בתחום האסלאם נוצלה לטיפוח להט דתי ממוקד מטרה בפיגועי התאבדות. מושגים כמו זוגיות ואהבה לא נראים מתאימים , בלשון המעטה, למציאות חייהן, כפי  שמושגים כמו אחריות הורית , אימהות ואבהות  זרים, גם הם  בלשון המעטה , לדפוסי  ההתנהגות של המשפחות המפגעות. מקרים של אסרטיביות נשית, בבחינת פעולה עצמאית  במחוזות "המדינה האסלאמית", ללא הנחיות גברים,  ותוך התרסה כלפי מוסכמות חברתיות, כנראה מעטים עד מאד.   

כאמור, בולטות עולה של נשים כמפגעות מקרב מעגלי תומכי "המדינה האסלאמית" באינדונזיה קשורה בהיחלשות ההנהגה המרכזית של JAD  , כתוצאה מפעילות סיכול אינטנסיבית של כוחות הביטחון . התוצאה, תנופה יחסית בהיווצרות תאים קטנים מקומיים, בעלי מידה לא מועטה של עצמאות. ניתן להניח כי התבססות תאים אלה על קשרי משפחה גרעינית הקלה על נשים להיות שותפות לעשייה הטרוריסטית. אין ספק, תאים קטנים , בעלי אופי מקומי, מציבים אתגר סיכולי; תהליך "גלגול" הפיגוע נעשה במסגרת מצומצמת ו"אינטימית", ששוררת בה מידה גבוהה מאד של נאמנות. חומר הדרכה מקוון , לרבות בנושא ייצור פצצות ובכלל פעילות טרור, משמש כפיצוי לצמצום קשר עם החוץ. לא מפליא לפיכך שבתאים אלה במיוחד נרשמה יכולתן  של טרוריסטיות אינדונזיות החדורות בלהט דתי קיצוני במיוחד, לממש שאיפה להילחם ב"כופרים" וכן ציפייה, לזכות בנצח, לאמונתן, על ידי ביצוע אסתשהאד .  

ולסיום  במבט- על;  לא נראה שהטרור באינדונזיה מציב איומים של ממש למדינה, לא רק שאינדונזיה נחושה למדי במאבק בטרור,  אלא שהחברה האינדונזית נשענת על בסיס חזק של תפיסה אסלאמית  מתונה המגובה ומוזנת על ידי השלטונות, בשיתוף פעולה הדוק על עם ארגונים חזקים , מסיביים ומובילים של החברה האזרחית המוסלמית, המשקיעים מאמצים במאבק בקיצוניות דתית. אך בשל גודלה הענק של המדינה, אוכלוסייתה הרביעית בגודלה, היותה בית לאוכלוסייה המוסלמית הגדולה בעולם וכן רב- גוניותה מבחינה תרבותית, אתנית ודתית,  היא גם מציעה מעת לעת תובנות מעניינות למעמיקים בלימוד תחום הטרור.



* ד"ר גיורא אלירז הינו עמית מחקר ובמכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה, עמית נלווה במכון טרומן באוניברסיטה העברית בירושלים וכן עמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית

 [i] "Pasutri Pengebom Katedral Makassar Tulis Surat untuk Orang Tua, Pamit Mati Syahid," iNewsJabar.id, 29 March 2021, https://jabar.inews.id/berita/pasutri-pengebom-katedral-makassar-tulis-surat-untuk-orang-tua-pamit-mati-syahid
[ii] ראהIPAC, "The Decline of ISIS in Indonesia and The Emergence of New Cells," IPAC Report  ,no. 69, 21 January 2021; Alif Satria,  "JAD and the 2021 Makassar BombingDisconnected Cells and Interconnected Families, The Diplomat, 7 April 2021,  https://thediplomat.com/2021/04/jad-and-the-2021-makassar-bombing-disconnected-cells-and-interconnected-families/; IPAC, "The  Ongoing Problem of Pro-ISIS Cells  in  Indonesia" , IPAC Report,  no. 56, 29 April  2019.  
[iii] ראה Martin van Bruinessen, "Genealogies of Islamic radicalism in post-Suharto Indonesia,"  South East Asia Research , vol. 10, no. 2 (July  2002), pp. 117-154 ; Sulastri Osman, "Jemaah Islamiyah: Of Kin and Kind," Journal of Current Southeast Asian Affairs, vol. 29, no. 2 (2010) , pp. 157-175;  Satria, "JAD and the 2021 Makassar Bombing.".;Cameron Sumpter, "Extremism in Indonesia is a family affair," East Asia Forum, 18 May 2018, https://www.eastasiaforum.org/2018/05/18/extremism-in-indonesia-is-a-family-affair/ 
[iv] V. Arianti and Nur Azlin Yasin , "Women’s Proactive Roles in Jihadism in Southeast Asia, " Counter Terrorist Trends and Analyses , vol. 8, no. 5 (May 2016), pp. 9-15; Chaula Rininta Anindya, "Terrorism no longer a man’s world in Indonesia, East Asia Forum, 12 January 2017, https://www.eastasiaforum.org/2017/01/12/terrorism-no-longer-a-mans-world-in-indonesia/ 
[v] ראה Spencer, Amanda N.,  "The Hidden Face of Terrorism: An Analysis of the Women in Islamic State," Journal of Strategic Security, vol.  9, no. 3 (Fall 2016) , pp. 74-98;  Sofia Patel and Jacqueline Westermann, "Women and Islamic-State Terrorism:  An Assessment of How Gender Perspectives Are Integrated in Countering Violent Extremism Policy and Practices," Security Challenges , 2018, vol. 14, no. 2, pp. 53-83..
[vi]ראה  Gina Vale, Cubs in the LionsDen: Indoctrination and Recruitment of Children within Islamic State Territory. London: ICSR (International Centre for the Study of Radicalisation) ,  2018; Sara    Mahmood, " 'Cubs of the Caliphate': The Islamic State's Focus on Children, "  Counter Terrorist Trends and Analyses , vol. 8, no. 10 (October 2016), pp. 9-12  
[vii]ראה Arianti and Yasin , "Women’s Proactive Roles in Jihadism in Southeast Asia". 
[viii] Ana P. Santos, "In Indonesia, ‘Women Are Now a Permanent Part of the Jihadi Structure’,"  Pulitzer Center, 1 November 2019, https://pulitzercenter.org/stories/indonesia-women-are-now-permanent-part-jihadi-structure 
[ix] Unaeash Rahmah, " Women in Jihad: An Indonesian Context,". Counter Terrorist Trends and Analyses, vol.12, issue 4 (June 2020) ,  p. 22,. https://www.rsis.edu.sg/wp-content/uploads/2020/06/CTTA-June-2020.pdf 
[x] Febriana Firdaus, "The Making of a Female ISIS Bomber," New Naratif, 4 June 2018 https://newnaratif.com/journalism/making-female-isis-bomber/ 
[xi] Unaeash Rahmah  " Women in Jihad," p. 22. 

[xii] Sidney Jones, "Surabaya and the ISIS family," Lowy Institute, 15 May 2018,  https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/surabaya-and-isis-family

[xiii] גיורא אלירז,  פיגועי ההתאבדות ה’משפחתיים’ באינדונזיה  ,  הפורום לחשיבה אזורית , 5  יוני   2018

[xiv] "Aman Abdurrahman Comments on Surabaya Bombing, " Tempo.co. 25 May 2018 , https://en.tempo.co/read/918750/aman-abdurrahman-comments-on-surabaya-bombing

[xv] Unaeash Rahmah ,  " Women in Jihad", p. 22.                                                                                        
[xvi] ראה Hillary Leung, "The Wife and Son of a Suspected Indonesian Militant Died in an Explosion, Police Say," Time.com, 13 march 2019, https://time.com/5550501/indonesia-wife-son-jamaah-ansharut-daulah-explosion-sumatra/  ;  Santos, "Women of the Eastern Caliphate Part 1". 
[xvii] 1 April 2021 "Woman shot dead after opening fire at Indonesia's national police headquarters," ABC News,
GC Gotinga, "AFP confirms report: Indonesian couple behind Jolo Cathedral bombing," Rappler.com, 24 July 2019, [xviii] https://www.rappler.com/nation/afp-confirms-report-indonesian-couple-behind-jolo-cathedral-bombing                                                                                                                                                                                                        
[xix] ראה GC Gotinga, "Female ‘suicide bomber’ in Sulu blast was from Abu Sayyaf – military, Rappler.com ,  9 September 2019, https://www.rappler.com/nation/military-says-female-suicide-bomber-sulu-blast-abu-sayyaf9  ;  Santos, "In Indonesia, ‘Women Are Now a Permanent Part of the Jihadi Structure.’" 
[xx] Jim Gomez,  " Philippines: 1st known Filipino suicide attacker identified,"  ABC News, 2 July 2019 https://abcnews.go.com/International/wireStory/philippines-1st-filipino-suicide-attacker-identified-64078506
[xxi] ראה Vidia Arianti, " The Stabbing of Wiranto : Growing Trend of Knife Attacks," RSIS Commentaries, no. 207, 17 October 2019, https://www.rsis.edu.sg/wp-content/uploads/2019/10/CO19207.pdf                                                                                                                                                                                
[xxii]ראה V. Arianti, "Participation of Children in Terrorist Attacks in Indonesia: A Possible Future Trend," Counter Terrorist Trends and Analyses, vol. 10, Issue 11, pp. 4-8. https://www.rsis.edu.sg/wp-content/uploads/2018/11/CTTA-November-2018.pdf 
[xxiii] ראה Firdaus, "The Making of a Female ISIS Bomber." ;  Genevieve Curtis , "What Indonesia is Getting Wrong about  Women and Violent Extremism," THC Insights, no. 18 , 11June 2018,  https://habibiecenter.or.id/img/publication/04eff47fc8417409c08ec9432c2b894f.pdfAna P. Santos, "Finding Love and Jihad," Pulitzer center, 14 January 2020 , https://pulitzercenter.org/stories/finding-love-and-jihad  ;  Ana P. Santos , " Women of the Eastern Caliphate Part 2: By Blood and Marriage,"Pulitzer Center,  2 January 2020 https://pulitzercenter.org/stories/women-eastern-caliphate-part-2-blood-and-marriage  ; Santos, "In Indonesia, ‘Women Are Now a Permanent Part of the Jihadi Structure’."  
  [xxiv] ראה:Santos, "In Indonesia, ‘Women Are Now a Permanent Part of the Jihadi Structure’"  ; Santos, "Finding Love and Jihad."

[xxv] Santos, "In Indonesia, ‘Women Are Now a Permanent Part of the Jihadi Structure"

[xxvi] ראה Rahmah " Women in Jihad: An Indonesian Context"; Santos, "Finding Love and Jihad."; Santos,  "Women of the Eastern Caliphate Part 2." ; Santos, "In Indonesia, ‘Women Are Now a Permanent Part of the Jihadi Structure."

Download Full Publication Download